Tanımsal olarak hâsılat paylaşımı, hat kiralama gibi anlaşmalarla otobüs hattının gerçek ya da özel tüzel kişilikler tarafından işletilmesi. Özel Halk Otobüsleri kamu kaynağının tasarruflu bir şekilde kullanılması gerekçe gösterilerek yaygın bir şekilde hizmetlerine devam ediyor. 2278 adet otobüs hizmet veriyor.(http://www.iett.gov.tr/metin.php?no=49,19 Eylül 2011 tarihli erişim) Her gün yüzlerce yolcunun bindiği bu araçların uygulamalarından daha dikkatle kontrol edilmesi gerekliliğini anlıyoruz.
Engelli vatandaşların ücretsiz seyahat kartları ile yolculuk yapmak isterlerken karşılaştıkları olumsuz tutumlar, bu araçları kullanmalarını olumsuz yönde etkiliyor. Araç şoförlerinin eğitimsiz olmasının, pozitif ayrım algısının gelişmemiş olması ne kadar büyük sorun olduğunu gözlemliyoruz. Konuşma yetisi olmayan engelli bireyin Beyaz Kartının kırılıp üstüne atılması, beyaz kartın kullanılması sırasında ifade edilen rencide edici sözler, durakta bekleyen engellinin alınmaması örneklerden bazıları. Son dönemde erişilebilir otobüs kavramıyla bu otobüslere de rampa konulmaya başlandı. Rampanın ağırlığı standart dışı olması da alınan otobüslerin değerlendirilmesi
Sonuç itibariyle İETT yöneticileri gerekli adımı atarak süratle bu konudaki sorunları azaltmasını bekliyoruz.
Öneriler
1-Özel Halk Otobüs şoförlerinin periyodik eğitime tabi tutulması,
2-Fahri yolcu müfettişliği kavramıyla otobüslerin değerlendirilmesi,
3-Engelli yolculara nasıl davranılması gerektiği konusunda periyodik eğitime tabi tutulması,
4-Ücretsiz seyahat kartı uygulamaları dolayısıyla bireylerin rencide edilmesini engelleyici önlemler alınması,
5-Engelli yolcu inerken ve binerken yapılması gerekenler konusunda bilgilendirme
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder